Przyznaj, zdarzyło Ci się zrezygnować ze planu, bo nie wszystko może pójść po Twojej myśli? Jeśli Twoja nadgorliwość bycia nieomylną i perfekcyjną we wszystkim blokuje Twoje plany – musisz to przeczytać!

Jak nadgorliwość zabiera motywację

Nadmierne stawianie wymagań sobie i innym potrafi wypalić całą naszą pasję. Do tego słowa, które słyszymy od perfekcyjnych rodziców potrafią na długo zapadać nam w pamięci.

Mama: I jak ci poszło dziś na matematyce?

Syn: Noo… dobrze.

Mama: Aha, czyli znowu będzie trója. No ja już nie mam siły, w weekend żadnego komputera!

Syn: Nie no, chyba nie będzie źle. Jedno zadanie mi nie wyszło, ale zrobiłem dodatkowe na szóstkę.

Mama: No to super. Dlaczego od razu nie mówisz. Mój synek zdolny!

(Syn: mama mnie nie kocha kiedy mi nie wychodzi. Muszę starać się bardziej.)

(Mama: muszę go mobilizować, musi być najlepszy, musi przeć do przodu, żeby sobie poradzić w życiu.)

Co robić, aby nauczyć się odpuszczać?

Wewnętrzna frustracja, przemęczenie, nadszarpnięte relacje z współpracownikami, bliskimi, przyjaciółmi – to tylko niektóre z efektów nadgorliwości i perfekcji. Dlatego to tak ważne, aby nauczyć się odpuszczać! Kiedy zrozumiesz, że nie wszystko musi być idealnie i od razu, staniesz się lepszą mamą, siostrą, przyjaciółką i żoną. Kiedy masz odwagę przyznać się do błędu, stajesz na drodze do wolności i prawdziwego spełnienia!

Nauka odpuszczania może stać się największym życiowym katalizatorem!

Jak pewnie wiesz, większość naszych blokad wynika z ograniczających przekonać, z których większość zaczyna się od “muszę”, “nie mogę”, “ludzie jak ja powinni”. Właśnie dlatego perfekcja jest odwrotnie proporcjonalna do pewności siebie. Kiedy zdasz sobie sprawę, co powoduje w Tobie presję bycia najlepszym, bardzo możliwe, że sama dojdziesz do wniosku, że nie ma potrzeby gonić dalej.

Pewność siebie – 3 ćwiczenia, aby ją odzyskać

A po więcej ćwiczeń, które pomagają wierzyć w siebie zajrzyj do Zeszytu Zmiany – to ebook, który pomoże Ci zrealizować każdy Twój pomysł

Musisz wiedzieć, że nadgorliwość rzadko przynosi prawdziwą satysfakcję. Częściej to ciągłe niezadowolenie z siebie – dlatego tak łatwo tracimy wiarę w siebie. Aby przerwać to błędne koło i na nowo odnaleźć siebie proponuję 3 bardzo proste ćwiczenia.

Ćwiczenie: wewnętrzni sabotażyści

Nadgorliwość bierze się z ograniczających przekonań, dlatego pora zdać sobie sprawę , co sabotuje nasze pomysły. Weź kartkę, długopis i dokończ poniższe zdania:

Muszę…

Nie mogę…

Ludzie jak ja powinni…

Ćwiczenie: Lista zadań

W ciągłej pogoni i pośpiechu zacznij obserwować swoje myśli i zachowania. Gdy czujesz się przytłoczona ilością obowiązków spisz wszystko co MUSISZ zrobić. Wszystko! Od zadań w pracy, po obowiązki domowe.

A potem wyrzuć tą kartkę do kosza.

Ćwiczenie: nie zrobię tego lepiej

Już najwyższy czas pozbyć się nieprzyjemnego nawyku perfekcji, nieustannego powrotu do wykonanego już zadania, aby go „ulepszyć”. W słowniku zamień „idealnie” na „dobrze” i ruszaj dalej stawiać czoła wyzwaniom.

– ożyw w pamięci ostatnie z zadań, które zajęło ci zbyt dużo czasu, ze względu na chęć perfekcyjnego wykonania. Jakie motywy Tobą kierowały? Czy byłaś/byłeś zadowolona/y z wyników?

– w odniesieniu do obecnego zadania, określ co będzie stanem końcowym, jak go rozpoznasz, kiedy (według ciebie) praca będzie zakończona (jakie założenia mają zostać spełnione, jaki ma być osiągnięty pożądany efekt)

– przepracuj projekt najpierw w myślach – wyobraź sobie, jak obecne zadanie kończysz właśnie w takim punkcie, mówisz „koniec” i nie zastanawiasz się już dłużej, co by tu jeszcze poprawić.

– obserwuj bacznie swoje zachowania, nie pozwól myślom wyjść poza ten schemat,

– przystąp do wykonania obecnego zadania i w określonym (wcześniej) momencie wypowiedz słowo klucz „KONIEC”.

– podziękuj sobie za dobre wykonanie i szukaj nowych wyzwań!

A Twoje sposoby na perfekcję?

Opowiedz w komentarzu, które ćwiczenie najbardziej przypadło Ci do gustu i  jak Ty radzisz sobie z perfekcją.

 

4 myśli na “O nadgorliwości i pewności siebie”

  1. “Odpowiedź: perfekcja jest wprost proporcjonalna do pewności siebie. Im wyższy stopień destrukcyjnej perfekcji, tym pewność siebie niższa.”

    Odwrotnie proporcjonalna.

  2. Perfekcja jednej godziny . dnia , tygodnia , miesiąca , roku , lat , całego życia
    Było by błędem perfekcji mówić koniec , ograniczać ją .
    Wszystko co poza nią “perfekcja na niby” , podlegać powinna ograniczeniu .
    Kończę bo mogę , ale i muszę , bo to jest właśnie “perfekcja na niby “

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *