Zastanawiało Cię kiedyś dlaczego wciąż tak mało dziewczyn wybiera techniczne kierunki? Jeśli od zawsze marzyłaś, aby zacząć przygodę w IT i chcesz wiedzieć jak zostać programistką – dzisiejszy odcinek zdecydowanie jest dla Ciebie!
Praca w IT dla kobiety
Dwa tygodnie temu spotkałam się z mega inspirującymi kobietami. Gdy tak rozmawiałyśmy o swoich perypetiach i planach zawodowych ku mojemu zdziwieniu wśród nich pojawiło się:
– „a tak w ogóle to od zawsze chciałam iść na Polibudę”.
Dlaczego tak często brakuje nam odwagi, aby zacząć robić to, co naprawdę chcemy robić?
W dzisiejszej rozmowie pada bardzo ważne zdanie. Od dziecka wsadza się w nas bardzo w konkretne szablony: piłka jest dla chłopaków – lalki dla dziewczynek. Tylko co jeśli masz zupełnie inny pomysł na siebie i od zawsze marzyłaś, aby wejść w „typowo męski” zawód?
Według mnie właśnie tak powinnaś zrobić.
Jak zostać programistką
Geek Girls Carrots to organizacja, która animuje społeczność kobiet zajmujących się nowymi technologiami. Organizują meetupy, warsztaty i kursy dla osób, które świetnie radzą sobie w tej branży, ale także dla tych, które zastanawiają się jak zostać programistką.
Moja rozmówczyni – Małgosia – jest najlepszym dowodem na to, że dziewczyny w tych zawodach są naprawdę bardzo potrzebne. Oprócz tego, że koordynuje tą (światową) organizacją, to założyła własny start-up i została wyróżniona nagrodą 'Innovator under 35′ przez MIT Technology Review. Co jest w tym najlepsze? To wszystko godzi z rolą mamy dwójki przeuroczych dziewczynek.
W dzisiejszym odcinku rozmawiamy o tym:
- dlaczego tak mało kobiet pracuje w nowych technologiach (i jak to zmienić);
- jak zostać programistką,
- od czego zacząć naukę programowania (oraz czy każdy się do tego nadaje);
- jakie są możliwości pracy w IT (nie tylko w tworzeniu kodu);
- ale przede wszystkim: dlaczego iść w to, co uważa się za słuszne.
Jeśli chcesz się przebranżowić i marzysz, aby zacząć pracować w IT napisz w komentarzu poniżej, który konkretny krok z tych, o których opowiedziałyśmy wykorzystasz dla siebie.
Pasjonatki innowacji i technologii
Geek Girls Carrots to tylko jedna z organizacji, które zrzeszają (i wzajemnie motywują) kobiety w IT. Jeśli chcesz wiedzieć czy w Twojej okolicy odbywa się spotkanie Karotek koniecznie zajrzyj na ich facebooka. Na stronie znajdziesz także kontakt do poszczególnych organizatorek i speakerek. To najlepsze źródło wiedzy jeśli chcesz rozwiać swoje wątpliwości, dowiedzieć się więcej i uzyskać wsparcie.
W tym miejscu trzeba powiedzieć sobie jedno. To jakimi osobami się otaczamy często warunkuje co uznajemy w swoim życiu za możliwe. Kiedy zaczniesz przebywać wśród tak samo ambitnych i inspirujących osób jak Ty – nic nie może Cię zatrzymać!
Ściskam,
Kasia
Definicje
Ponieważ w rozmowie używamy kilku ważnych pojęć – ich znaczenie wyjaśniam poniżej:
Front-end Developer – programista odpowiedzialny za stworzenie kodu dla tej część aplikacji (czy strony www), którą widzi użytkownik. W tym przypadku najczęściej korzysta się z: JavaScript, CSS, HTML.
Back-end Developer – programista odpowiedzialny za stworzenie kodu dla tej części aplikacji (czy strony www), która odpowiada za jej techniczną funkcjonalność (np. komunikację z bazą danych, zwrócenie wyniku, wykonanie konkretnego działania). W tym przypadku stosowane języki mogą być bardzo różne, np. Java, C#, Ruby, Python, PHP.
Full-Stack Developer – programista, który ma wiedzę na temat większość technologii wykorzystywanych do tworzenia aplikacji webowych. Nie musi być specjalistą, ale być świadomy jak tworzone są elementy zarówno jeśli chodzi o front-end jak i back-end. To zdecydowanie rola dla bardziej doświadczonych w branży.
Tester – może dotyczyć zarówno pracy manualnej (przeklikiwania) jak i automatycznej (pisanie testów sprawdzających) w celu wykrycia błędów w aplikacji, stronie lub np. grze.
UX (user experience) dział zajmujący się projektowaniem aplikacji czy stron www. W tym przypadku brane są pod uwagę różne elementy (estetyczne i psychologiczne), które (często podświadomie) wpływają na to jakich dokonujemy wyborów.
UI (user interface) dział zajmujący się projektowaniem interfejsu aplikacji czy www, która ma zapewnić maksymalną wygodę i łatwość użytkowania.
SCRUM – metodyka związana z filozofią Agile; konkretny zestaw praktyk ułatwiających wprowadzanie oprogramowania wolnego od błędów w oparciu o Przewodnik Po Scrumie.