Jak jest naprawdę, czy można utrzymać się tylko z blogowania? Jak zarabiać na blogu? Jak znaleźć pomysł na biznes w internecie? Oto zestaw różnych modeli działalności online przedstawiony przez praktyków. Poznaj sposób patrzenia na pracę przez internet z różnych perspektyw i znajdź własne rozwiązanie.

Jak zarabiać na blogu?

Czy każdy twórca internetowy jest blogerem? Czym różni się bloger od influencera? Co sprawia, że niektórzy w ciągu kilku miesięcy osiągają spektakularne zasięgi – w czasie, gdy inni blogując kilka lat, nie są w stanie zarobić nawet na koszt utrzymania serwera?

To bardzo skomplikowana sprawa i w dużej mierze zależna od obranej strategii i świadomości funkcjonowania w tym świecie. W kolejnym poście zbieram najważniejsze strategie, które pozwolą Ci zwiększyć popularność bloga, ale tym od czego powinno się zacząć jest określenie na czym tak naprawdę chcesz zarabiać.

Pozostaje jeszcze pytanie: na jakim blogu można zarobić? Jak sama widzisz, mamy miliony różnych osób, które publikują w internecie – jedni piszą o jedzeniu, drudzy o dzieciach jeszcze inni o rozpoczynaniu własnego biznesu. Według mnie każdy, kto ma jasny pomysł na siebie jest w stanie go spieniężyć.

Zarabianie w internecie – case study

1. Własne produkty sprzedawane online

Zaczynam od tego, bo to mój model – inaczej nie wyobrażam sobie prowadzenia bloga. Najprościej mówiąc, w tym modelu blog jest Ci potrzeby, aby tworzyć treści, które przyciągną potencjalnych klientów na Twoją stronę. Jeśli jesteś firmą świadczącą usługi hostingowe Twoje posty będą dotyczyły problemów persony – jak, np. “jaki hosting dla wordpress”, “hosting ranking” itd. A jeśli jesteś Kasią, która pomaga realizować najbardziej nieprawdopodobne pomysły, wykorzystałabyś blog, aby pisać o tym “jak uwierzyć w siebie”, “jak być pewnym siebie” itd.

To model wykorzystywany także przez wielu blogerów. Sama zobacz jak swój pomysł opisywali poszczególni blogerzy:

  • Jowita Trzaska w wywiadzie opowiada jak zarabia na blogu sprzedając książkę i sesje coachingowe.
  • Kamila Surma  postanowiła zarabiać sprzedając kurs rozwoju intuicji, e-book oraz nagrania z medytacją.

2. Własne produkty sprzedawane offline

Choć blog w tym przypadku działa podobnie, Twórca nie udostępnia swoich produktów (jak ebook czy kurs online). Może natomiast w tym przypadku pojawić się opcja “warsztaty, szkolenia, ekoedukacja”, jak w przypadku Martyny i Szymona:

  • NaturalnieNaturalni opowiadają jak zarabiają na tworzeniu naturalnych kosmetyków i prowadzeniu warsztatów.

3. Budowanie pozycji eksperta

To propozycja dla tych, którzy prowadzą blogi branżowe i w swoich tekstach chcą przestawić wiedzę na dany temat. Im bardziej praktyczne, zwięzłe i przystępnie przedstawione wskazówki – tym bardziej prawdopodobne, że dana firma czy klient będą zainteresowani współpracą. Generalnie uważam, że każdy blog powinien kierować się przede wszystkim jakością swoich treści, a w tym przypadku to ekstremalnie ważne. Tą taktykę wykorzystują, m.in.

  • Maciej Wojtas jest kreatywnym copywriterem, a blog jest wizytówką tego jak pisze (a pisze świetnie) i dzięki wygrywa zlecenia na tworzenie contentu.
  • Lena Murawska opowiada jak blog pomaga jej docierać do blogerów, którzy potrzebują pomocy w budowaniu zasięgów.

4. Płatne współprace

To propozycja dla osób, które od kilku lat sukcesywnie blogują i zdobyły już rzesze odbiorców. To osoby, które poniekąd stały się ekspertami w swojej dziedzinie, np.: zdrowym odżywianiu czy stylu życia. W ten sposób marki nawiązują współpracę, aby przez opinię danego blogera wpłynąć na konsumentów. W tej kategorii będą wszystkie recenzje, ale też pojawianie się czy nawet prowadzenie różnego typu wydarzeń, akcji promocyjnych, itd. Dobrym przykładem na tego rodzaju współpracę są kolejni z moich gości:

  • Lifemanagerka jest ambasadorką zdrowego stylu życia i pomaga budować świadomość marek w tej dziedzinie.
  • Road Trip Bus, czyli Kasia i Wojtek, którzy biorąc udział w różnych wydarzeniach zarabiają na swoje podróże.

5. Reklamy na blogu

To wciąż popularny (niezależnie jak kontrowersyjny) sposób zarabiania na blogu. Gdy udostępniasz swoje treści na blogu za darmo (i chcesz, aby tak pozostało) nie ukrywajmy – musisz na czymś zarabiać! Jednym z pomysłów może być właśnie umieszczanie banerów reklamowych w różnych miejscach na swoim blogu. Świetnym przykładem jest Marek:

  • Bajkowy Tata pisze bajki dla dzieci z elementami bajko-terapii, a ponieważ chce, aby jego bajki były dostępne za darmo i dla wszystkich chce zarabiać na reklamach.

6. Polecenia (programy partnerskie)

To także świetny sposób zarabiania przez internet, który coraz częściej wykorzystujemy. Jako blogerzy mamy wielką odpowiedzialność tworzenia opinii, więc jestem zdecydowanym rzecznikiem polecania wyłącznie wartościowych i godnych uwagi produktów. To coś, co w dłuższej perspektywie buduje zaufanie do nas, do naszej marki i do tego co sobą reprezentujemy. Programy partnerskie rekomenduje m.in. Michał Szafrański i Ola Gościniak, których pewnie dobrze znasz 😉

Ile zarabia się na blogu?

Domyślam się, że to jest właśnie to, CO CIEKAWI CIĘ NAJBARDZIEJ. I nie ma tu prostej odpowiedzi.

Absolutnie nie uważam się za specjalistę w tej dziedzinie i zbyt krótko siedzę w blogosferze, aby wypowiadać się na 100%. JEDNAKŻE! Ostatnio trafiłam na książkę Tomka Tomczyka “Blog. Pisz, kreuj, zarabiaj”, która w punkt dotyka sprawy. Prawda jest taka, że bardzo niewielu blogerów zarabia na blogu krocie. To naprawdę trudne zadanie.

Gdy z jednej strony myślisz o rozpoczęciu bloga, ale nie chcesz rezygnować z etatu (a do tego jeszcze, np. masz dwójkę dzieci) – trudno będzie wygospodarować czas na regularne pisanie, a tym bardziej obrabianie filmów czy podcastów. Z drugiej strony, gdy postanawiasz postawić wszystko na jedną kartę i rezygnujesz z pracy, zjadają Cię wątpliwości: czy na pewno będę w stanie się utrzymać?! Powyższe przykłady są jednak dowodem na to, że wszystko można pogodzić.

Praca przez internet na własnych warunkach

Jednym słowem, najważniejsza rzecz od której musisz zacząć, to nazwać co masz do przekazania – potem zostaje tylko wybrać odpowiednią drogę. Część blogerów, z którymi rozmawiałam żyje już tylko ze swojego biznesu online (i szczerze przyznaje, że nie było tak od razu). Druga część umiejętnie łączy zarabianie z różnych źródeł.

I właśnie tu tkwi cała tajemnica – w rozsądnym spojrzeniu na swoją sytuację i dostrzeżeniu możliwości.

Gdy masz wątpliwości od czego zacząć i jak podejść do tego strategicznie – zobacz Program Zmiany, To 6-tygodniowy kurs, w którym pomagam wyklarować wizję, opracować plan działania i nazwać na czym (tak naprawdę) trzeba się skoncentrować.

Ale to tylko jedna z dróg. Wierzę, że znajdziesz własną.

Ściskam,

Kasia

P.S. Chcesz zacząć zarabiać na blogu, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Pobierz wzór strategii i zestaw pomysłów, które zmienią Twój sposób patrzenia na marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *