Im dłużej rozmawiam z przedsiębiorcami, tym bardziej widzę, że problemem w budowaniu swojej firmy wcale nie jest BRAK WIEDZY jak to zrobić. Prawdziwą przeszkodą jest BRAK WIARY, że to co robię jest dobre. Jeśli zastanawiasz się jak rozkręcić swój biznes – oto 7 kroków, które warto wziąć pod uwagę

Jak rozkręcić biznes od zera

Marketing. Nie mamy zbyt miłych skojarzeń na ten temat. Trzeba sobie jednak powiedzieć otwarcie, że można mieć świetny produkt, taki który rozwiązuje konkretny problem.
Ale jeśli nikt się o nim nie dowie – nikt go nie kupi.

Odkąd rozpoczęłam projekt “50 strategii dla małych biznesów” poznałam mnóstwo inspirujących historii i pomysłów na biznes, ale jeden problem: jak reklamować swoją firmę? Dotrzeć do nowych klientów? Zbudować dochodowy biznes? Większość pasjonatów ma problem ze sprzedawaniem swoich usług i gubi się w trendach zmieniających się platform. I właśnie dlatego mam coś, co może w tym pomóc.

Jak reklamować firmę – 7 kroków

Wiesz kiedy mamy największy problem ze sprzedawaniem swoich produktów i usług? Kiedy sami nie jesteśmy do nich przekonani. Gdy to nie do końca jest to, co chcemy robić czy przekazać. Jeśli nasz produkt nie do końca wiąże się z misją, którą czujemy gdzieś w środku tracimy energię, blokujemy kreatywność i podważamy swoją autentyczność w najgłębszym tego słowa znaczeniu. Dlatego pierwszą i najważniejszą radą, jaką mogę Ci dać jest:

#1 stwórz produkt, którym chcesz się chwalić

Czasem za bardzo przejmujemy się tym, że nie mamy “odpowiedniego” dyplomu, aby zajmować się tym, czym naprawdę chcemy. Do czego mamy talent. Problem w tym, że tylko robiąc to, co naprawdę chcesz robić, dzieląc się swoimi talentami, przekazując to, co masz do przekazania – stworzysz produkt, z którego jesteś dumna.

Z tym łatwiej osiągnąć sukces. Kiedy robisz to, w co wierzysz i co jest w 100% zgodne z Tobą, tworzysz firmę, którą samemu chcesz się chwalić. A konkurencja? Przestaje mieć znaczenie.

Najlepszym dowodem jest Ada i historia sklepu T-point:

W tym miejscu trzeba zadać sobie pytanie:

  • dlaczego chcę założyć własną firmę?
  • Co przez to osiągnąć?
  • Kim się stać?
  • Co zyskać?

Musisz wiedzieć, że za własną działalnością rzadko kiedy stoją pieniądze. Częściej to niezależność, zrealizowanie pasji czy robienie czegoś co ma znaczenie. Tylko mając jasność w tym, co tak naprawdę chcesz robić (i dlaczego) łatwiej będzie stworzyć plan rozwoju, który wzniesie Twoją firmę na wyższy poziom.

#2 zostań specjalistą w swojej dziedzinie

Często startując z własnym biznesem chcemy stworzyć ofertę, która zadowoli każdego. Problem z tym, że jeśli Twój produkt jest dla wszystkich to nie jest dla nikogo. Choć to wydaje się sprzeczne z intuicją właśnie tak to wygląda.

Jeśli tworzysz dla wszystkich to zaciera się granica z kim najbardziej chcesz pracować.

Kiedy zawężasz swoją ofertę dla danej niszy, skupiasz się na konkretnej grupie odbiorców – Twój sposób komunikacji wręcz z nimi rezonuje. Czytając Twoją stronę, ofertę czy teksty myślą sobie: “o rany, to o mnie!”. Wiesz, co się wtedy dzieje? Stajesz się numerem jeden, pierwszym wyborem w swojej dziedzinie.

O tym jak lepiej rozumieć potrzeby klienta i zacząć właściwy biznes opowiadałam w tym podcaście. Dowiesz się w nim m.in. o Customer Discovery Interview.

#3 rozwiąż palący problem społeczny

Rola każdego przedsiębiorcy sprowadza się do jednego: to osoba, która z zyskiem rozwiązuje problemy innych. Zarabia pomagając! Właśnie dlatego podstawą dochodowego biznesu jest: znajdź i rozwiąż prawdziwy problem swojego klienta. Klienta – nie Twój.

Często tworzymy coś, co według nas jest dobre, potrzebne i właściwe – zupełnie ignorując potrzeby rynku. W czasach, gdy mamy dostęp do tak zaawansowanej analityki aż żal z niej nie skorzystać.

  • Wpisuj frazy w wyszukiwarkę i analizuj pojawiające się wyniki,
  • śledź zapytania na forach i grupach tematycznych, aby zobaczyć jak ludzie nazywają problemy, przed którymi stoją,
  • obserwuj konkurencję i badaj jakie efekty przynoszą konkretne działania.

Wykorzystaj wszystkie możliwe pokłady cierpliwości i empatii, aby wejść w skórę osoby, dla której chcesz pracować. Spójrz z jak najszerszej perspektywy. Dostrzeż niezaspokojoną potrzebę i znajdź rozwiązanie, które ułatwia życie.

O tym jak spojrzeć na potrzeby swojego klienta opowiadałam na przykładzie restauracji sushi, a ćwiczenie, które znajdziesz w arkuszu pomoże znaleźć najlepsze rozwiązanie dla siebie.

#4 trafiaj prosto w serca

Siedząc non stop w swojej dziedzinie łatwo zgubić zdrowy dystans. Każda branża ma swój specyficzny język, który niekoniecznie będzie zrozumiały dla Twojego klienta.

Weźmy przykład Marty. Jest nauczycielką jogi i chce przyciągnąć nowe osoby na swoje zajęcia. Kiedy mówi o metodzie Iyengara trafia do tych, którzy wiedzą o co chodzi i czego się spodziewać (zaawansowani). Jeśli jednak chciałaby przyciągnąć osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę zdecydowanie byłoby nazwać swoje zajęcia “Joga dla zapracowanych” czy po prostu “Joga dla początkujących“, bo od razu wiadomo o co chodzi.

Jeśli dezorientujesz klientów, tracisz klientów. Dlatego tak ważne jest, aby tworzyć spójny przekaz. W strategii znajdziesz ćwiczenie, które znacznie to ułatwia.

#5 bądź tam, gdzie Cię potrzebują

Zbyt często staramy się być wszędzie i robić wszystko. Wkładamy maksimum wysiłku, żeby nas dostrzeżono, żeby zaistnieć, żeby zbudować zasięgi. A wtedy często… kończymy wypaleni i zrezygnowani.

Kluczem jest dotrzeć do tych, którzy naprawdę Cię potrzebują i sprawić, aby treści same na siebie pracowały.

Wiesz co robi Twój klient, kiedy ma jakiś problem? Wpisuje daną frazę w Google. Nie bez przyczyny tak ogromną wagę przykłada się teraz do pozycjonowania i SEO. Strona www to podstawa, najlepsza wizytówka Twojej firmy.

Aby pracowała 24/7 musi spełniać swoją rolę, a będzie ją spełniała jeśli zaczniesz tworzyć treści, które przynoszą konkretną wartość (rozwiązanie), którego inni szukają. O tym, jak wykorzystać content maketing dla swojego biznesu dowiesz się np. z tego video (oraz z ćwiczenia, które znajdziesz w arkuszu):

#6 stwórz wokół siebie społeczność

Teraz powiem coś, co nie jest zbyt popularne. W czasach kiedy coraz więcej nas prowadzi firmę w Internecie coraz trudniej dostrzec pewną prawdę, która jest niezmienna od lat.

Najlepszym sposobem rozwijania swojej firmy jest (wciąż) marketing offline.

Nic nie zastąpi spotkań twarzą w twarz. To, że ktoś ma okazję Cię zobaczyć, posłuchać i poznać ma 10000x większą moc niż kampania reklamowa na Facebooku. Wiesz dlaczego?

Bo produktów, które mamy do wyboru są (dosłownie) miliony, a coraz większy wpływ na naszą decyzję ma – nie to co dana firma sprzedaje – ale co sobą reprezentuje.

Coraz większe znaczenie ma dla nas, aby przez swoje zakupy wyrażać to, w co wierzymy. Kiedy odważnie staniesz po stronie tego kim jesteś i co jest dla Ciebie najważniejsze zmienisz (jak mawia Seth Godin) nieznajomych w znajomych, a znajomych w klientów.

#7 ciągle eksperymentuj

Czasem myślimy, że nasz pomysł jest zły. Przestajemy w siebie wierzyć, bo nie przybywa klientów. Myślimy, że to dalej nie ma sensu, ale coś Ci powiem.

To miejsce lub sposób komunikowania mogą być złe – a sam pomysł świetny!

Każdy z nas jest niepowtarzalną kombinacją talentów, pasji i predyspozycji – nie da się, aby ktokolwiek (kiedykolwiek) robił tak samo to, co Ty chcesz robić. Dlatego tak ważne jest, aby wierzyć w siebie i swój plan.

Świat potrzebuje tego co masz do przekazania – i to bardziej niż myślisz!

Wzór strategii do pobrania

Powyżej opisałam w teorii najważniejsze kroki, które według mnie trzeba podjąć aby stworzyć wyjątkowy biznes – ale teraz pora przejść do praktyki. Wpisując się poniżej otrzymasz arkusz z ćwiczeniami, które pomogą Ci opracować 7 kroków, aby stworzyć firmę, z której jesteś dumna i dotrzeć do tych, którzy naprawdę jej potrzebują:

Każdy z nas przyszedł na ten świat z konkretną misją, a czas jaki nam jest dany jest niezmiernie ważny. Jako przedsiębiorca nie musisz znać się na wszystkim, Ty masz po prostu robić swoje: pomagać ludziom, zmieniać świat, robić coś wartościowego.

Ściskam,

Kasia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *